Leczenie niepłodności

Hormony regulują pracę całego organizmu. Wpływają na funkcjonowanie układu rozrodczego, gospodarki węglowodanowej, pracę tarczycy, czy odczuwanie głodu i sytości.

Jak poziom hormonów zmienia się w trakcie cyklu menstruacyjnego i jak te zmiany są powiązane z naszym samopoczuciem?

Jeśli Twój cykl jest dłuższy, to samopoczucie związane ze zmianą poziomu hormonów też może się przesunąć +/- 2 dni.

Nasze samopoczucie w trakcie cyklu może się bardzo zmieniać i to całkowicie normalne.

Zależy mi aby każda kobieta wiedziała jak wygląda cykl menstruacyjny i co może świadczyć o jego nieprawidłowościach. Nikt nie zna nas tak jak my same, dlatego warto siebie obserwować i notować pewne informacje.

O co może zapytać ginekolog podczas wizyty?

✔️ 1. dzień krwawienia= 1. dzień cyklu menstruacyjnego i długość jego trwania

✔️ występujące krwawienia w trakcie cyklu (dzień cyklu i długość trwania)

✔️ zmiany śluzu w trakcie cyklu

✔️ dzień wystąpienia owulacji, jeśli potrafisz określić

✔️ samopoczucie: tkliwość piersi, ból głowy, zatrzymanie wody- uczucie “puchnięcia”

Dzięki tym informacjom można określić długość i regularność cyklu, czy występuje owulacja, jak długa jest faza lutealna. Warto notować sobie takie informacje w notesie i zabierać na kontrole u ginekologa, szczególnie gdy występują jakieś nieprawidłowości poziomu hormonów, czy nasilone objawy związane z cyklem menstruacyjnym.

Jak wygląda prawidłowy cykl menstruacyjny?

Prawidłowy cykl może mieć od 21 do 35 dni, a odstęp między kolejnymi miesiączkami jest nie większy niż o 8 dni. Jeśli jeden Twój cykl trwa 31 dni, a kolejny 26 dni, to jest on prawidłowy.

Długość cyklu liczy się od pierwszego dnia miesiączki do pierwszego dnia kolejnej miesiączki.

Dni od pierwszego dnia miesiączki do owulacji nazywane są pierwszą fazą cyklu- fazą folikularną. W tym czasie z małego pęcherzyka w jajniku powstaje tak zwany pęcherzyk dominujący. To z niego pod wpływem wyrzutu hormonów wydziela się komórka jajowa.

Owulacja występuje zazwyczaj 14 dni PRZED kolejną miesiączką. Warto też pamiętać, że nie możemy mieć pewności, kiedy nastąpi owulacja, ponieważ TEN konkretnie cykl może akurat być o kilka dni inny.

Druga faza cyklu- faza lutealna trwa od owulacji do miesiączki, czyli 14 +/- 2 dni.

Rozwój zespołu policystycznych jajników przyczynia się do nieregularnych cyklów miesiączkowych, nieregularnych owulacji oraz problemów z zajściem w ciążę….

Dlaczego owulacja jest dla nas ważna?

Owulacja to jedyny moment kiedy dochodzi do produkcji progesteronu, który równoważy działanie estrogenów. A brak owulacji to brak progesteronu.

Progesteron ułatwia owulację oraz rozwój błony śluzowej macicy (endometrium), umożliwiając zagnieżdżenie (implantację) w niej zarodka.

dieta w ciąży

Robiłaś badania hormonów i są „w normie”?

Wyniki mogą mieścić się w zakresie norm referencyjnych, ale stosunek estradiolu do progesteronu będzie nieprawidłowy. 

Oznacza to przewagę estrogenową.

Przewaga estrogenowa objawia się:

– wahaniami nastroju, zwiększoną drażliwością, obniżonym nastrojem

– wypadaniem włosów

– tkliwością piersi

– problemami z utratą wagi

– problemami z koncentracją

– zatrzymywaniem wody

– przewlekłym zmęczeniem

– problemami ze snem

– bólami głowy

– trądzikiem

– spadkiem libido

Z niskim stężeniem progesteronu wiążą się także plamienia na tydzień przed planowana miesiączką i torbiele na jajnikach czy piersiach.

Cykle owulacyjne są niezbędne, aby móc zajść w ciążę. Warto zwrócić uwagę na prawidłową owulację nie tylko w momencie starań o dziecko, ale na każdym etapie życia. Brak owulacji wiąże się także z innymi zaburzeniami hormonalnymi.

Odpowiedni poziom progesteronu i cykle owulacyjne to nierozłączny duet w leczeniu niepłodności.

Czy da się wpłynąć jakoś na progesteron? TAK!

Na co zwrócić uwagę?

✔ żywność podnoszącą poziom progesteronu,

✔pamiętajmy, że duża ilość tkanki tłuszczowej powoduje nadmierne wytwarzanie estrogenu (a wtedy zaburza się stosunek progesteron-estrogen),

✔uczmy się radzenia sobie ze stresem- wydzielany hormon stresu- kortyzol blokuje wydzielanie progesteronu,

✔śpijmy więcej i lepiej- brak snu to (oprócz zmęczenia, które jest uciążliwe) stres dla organizmu,

✔nie przesadzajmy z aktywnością fizyczną, zbyt intensywny wysiłek podnosi poziom kortyzolu,

✔ograniczajmy ilość alkoholu, który zaburza równowagę hormonów

Jesteś w trakcie leczenia niepłodności? Lekarz powiedział, że Twoje cykle są bezowulacyjne i nie wiesz, co możesz zrobić? Chcesz przygotować się do ciąży?

Podczas konsultacji przeanalizuję Twoje wyniki, sposób żywienia oraz styl życia. Wspólnie zastanowimy się, co możesz zmienić, aby poprawić płodność. Przygotuję dla Ciebie indywidualne zalecenia, dzięki którym dowiesz się co jeść w trakcie leczenia niepłodności.